Viittomakieliset palvelut

Viittomakielisillä palveluilla tuotetaan tukea, ohjausta ja neuvontaa kuuroille tai huonokuuloisille viittomakielisille asiakkaille.

Kukkiva pensas.

Palvelut voivat sisältää tuettua asumista, palveluohjausta tai etänä toteutettavaa palveluohjausta.

Palveluohjaus on henkilökohtaista viittomakielistä ohjausta ja yhteydenpitoa joko läsnäpalveluna tai etäyhteyden avulla.  Palvelun tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden yksilöllisiä elämisen perustaitoja, itsenäistä toimintaa arjessa ja erilaisten palveluiden hyödyntämistä. 

Palveluohjauksen sisältö voi olla esimerkiksi 

  • viranomaisasioiden ja muiden palveluiden hoitamista, esim. etuuksien hakemiset, raha-asioiden hoitamiset 
  • työhön ja opiskeluun liittyvät asiat 
  • kodinhoitoon ja henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvä ohjaus 
  • terveydentilan seurantaa ja tuki lääkehoidon toteutukseen 
  • vanhempien ohjaus lapsiperheissä 
  • tukea digipalveluiden käyttöön 
  • keskustelutukea 

Ohjaajana toimii viittomakielentaitoinen sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö.

Tavanalla toimintaa ohjaa henkilökeskeinen toimintatapa, joka vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa. Ohjaaja on asiakkaan kumppani, joka auttaa rakentamaan ja ylläpitämään merkityksellistä, oman näköistään elämää. Palvelut joustavat avun tarpeen mukaan ja ne räätälöidään erikseen jokaisen asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja elämäntilanteen mukaan.