Miten voit saada apua kotiin
Voit saada tuetun asumisen palvelua joko oman hyvinvointialueesi sosiaalitoimen kautta tai ostaa sitä omakustanteisesti.

Oma hyvinvointialueesi voi myöntää sinulle tuetun asumisen palvelua. Ohjaudut palvelujen piiriin siis olemalla yhteydessä oman hyvinvointialueesi sosiaalitoimeen. Saat heiltä joko maksusitoumuksen tai palvelusetelin.
Palvelua on mahdollista hankkia myös omakustanteisesti, ole tällöin yhteydessä suoraan oman paikkakuntasi yksikköön.
Kun sinä tai läheisesi tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, toimi näin:
- Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja kerro hänelle tarpeistasi.
- Sosiaalityöntekijä on yhteydessä Tavanaan ja selvittää tarjolla olevat vaihtoehdot.
- Hyvinvointialue tekee päätöksen maksusitoumuksesta.
- Sinä, sosiaalityöntekijä ja Tavanan työntekijä sovitte yhdessä palvelun sisällöstä.
- Kun tulet Tavanan asiakkaaksi, kanssasi tehdään suunnitelma palveluiden toteuttamisesta. Siinä sovitaan, millaista tukea tarvitset ja miten usein sitä haluat.
- Sinulle nimetään henkilökohtainen työntekijä.
- Tavanan työntekijät auttavat käytännön järjestelyissä. Saat tietoa miten ja missä vaiheessa palvelusuunnitelman mukaiset palvelut aloitetaan.
- Kun asiakkuus alkaa, tarkistamme palvelusuunnitelman kanssasi 1-3 kuukauden kuluessa.
- Palvelusuunnitelma tarkistetaan vuosittain. Näin varmistamme, että palvelu vastaa tarpeitasi ja toiveitasi.
- Jos tilanteesi tai avun tarpeesi muuttuu, päivitämme yhdessä palvelusuunnitelmaa.
Mistä saan lisätietoa tuetusta asumisesta?
Lisätietoa tuetusta asumisesta saat soittamalla Tavanan ilmaiseen palvelunumeroon 0800 300 91. Palveluneuvontamme vastaa arkisin kello 9-15. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palautelomakkeemme kautta.