Tuettu asuminen
Tuettu asuminen auttaa arjessaan tukea tarvitsevaa ihmistä asumaan itsenäisesti omassa kodissaan.

Tuetun asumisen palvelu sopii henkilölle, joka toimii melko itsenäisesti päivittäisissä toimissaan, mutta eri syistä johtuen tarvitsee kuitenkin tukea ja apua arkeensa.
Tuetun palvelun asiakkainamme on esimerkiksi mielenterveyskuntoutujia ja eri tavoin vammaisia ihmisiä. Lue lisää siitä, kenelle tarjoamme tuetun asumisen palveluita
Mitä tuettu asuminen tarkoittaa
Tuetussa asumisessa ohjaajamme auttavat asiakasta rakentamaan ja ylläpitämään mahdollisimman omannäköistä, merkityksellistä ja itsenäistä elämää. Tuettuun asumiseen kuuluu kotihoitoon sisältyvä hoito ja huolenpito sekä toimintakykyä, vuorovaikutusta ja osallisuutta edistävät palvelut.
Tuetussa asumisessa tuemme asiakasta esimerkiksi
- sosiaalisten suhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä
- arjen askareiden hoitamisessa, kuten itsestään huolehtimisessa, kodinhoidossa, lääkehoidossa ja asioinnissa kodin ulkopuolella
- säännöllisen elämänrytmin löytämisessä
- työelämään paluussa tai opintoihin osallistumisessa
- raha-asioissa ja virikkeellisiin vapaa-ajantoimintoihin kannustamisessa
Asiakkaan tarvitsema tuki suunnitellaan yhdessä hänen kanssaan. Jokaiselle asiakkaalle tehdään henkilökohtainen palvelusuunnitelma, jossa huomioidaan hänen omat tarpeensa ja toiveensa.
Palvelun tavoitteena on antaa ihmiselle sellaisia valmiuksia itsenäiseen asumiseen ja elämänhallintaan, että hänen olisi mahdollista toimia jatkossa itsenäisesti jopa kokonaan ilman tukea.
Palvelua asiakkaan omaan kotiin
Tuetun asumisen asiakas asuu omassa asunnossaan. Tarvittaessa autamme asunnon etsimisessä tai asiakas voi hakea vuokra-asuntoa Aspa-säätiöltä.
Tuettua asumista on saatavilla pääsääntöisesti arkipäivisin. Asiakas tapaa oman ohjaajansa sovittuina aikoina, esimerkiksi muutaman kerran viikossa. Mielenterveyskuntoutujilla on tarvittaessa käytössään myös ympärivuorokautinen puhelinpäivystys.
Asiakas päättää itse omasta elämästään
Teemme yhteistyötä asiakkaalle tärkeiden verkostojen, kuten terveyden- ja sairaanhoidon, sosiaalityön ja työ- tai päivätoiminnan kanssa.
Keräämme säännöllisesti palautetta asiakkailtamme. Tulosten mukaan puutumme mahdollisiin epäkohtiin ja kehitämme toimintaamme.
Tuemme asiakkaan oikeutta osallistua ja vaikuttaa tarvitsemiensa palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tuemme asiakkaita päättämään itse omasta elämästään. Kaikkien palveluidemme lähtökohta on asiakkaan yksityisyys ja hänen aikataulujensa ja itsenäisyytensä kunnioittaminen.
Tuemme arjessaan apua ja tukea tarvitsevia ihmisiä elämään mahdollisimman itsenäisesti. Kohtaamme sinut omana itsenäsi sekä kuuntelemme omia toiveitasi ja yksilöllisiä tarpeitasi.
Mistä saan lisätietoa tuetusta asumisesta?
Lisätietoa tuetusta asumisesta saat soittamalla Tavanan ilmaiseen palvelunumeroon 0800 300 91. Palveluneuvonta on avoinna arkisin kello 9–15. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palautelomakkeemme kautta.